Skilsmässa – nemas problemas?

Ann Coulter tar i sin senaste kolumn upp problemet med republikanska kandidater som har en eller flera skilsmässor bakom sig.  Ja, du läste rätt: Problemet. Hon problematiserar detta, eftersom hon i kandidaternas attityd till skilsmässa ser en mätare på deras allmänna moral. Och det är ju egentligen helt rimligt. Kan man bryta det allra viktigaste löftet, det till sin man eller hustru, så kan man väl bryta vilka löften som helst? Eller? 

I svensk kristenhet vågar vi knappt antyda att skilsmässa är ett problem, ens när det gäller skilda präster och pastorer. Vi verkar helt ha släppt den här frågan. Varför?

Man kan också fråga sig varför vi har så lätt att hugga till när det gäller homosexuella relationer, men sopar skilsmässofrågan under mattan. Det finns ett ord för det. Dubbelmoral.

Invändningarna hopar sig. Det finns en massa olika orsaker till att folk skiljer sig. Jag vet. Olyckliga äktenskap kan vara ett helvete. Jag vet. Det är helt fel att en kvinna ska bo under samma tak som en man som kränker och misshandlar henne. Jag håller med. Det här är en väldigt känslig fråga. Ja, det är det.

Men…

 ska vi inte se med öppna ögon på vad Guds ord säger, försöka förstå och försöka lyda?

Ty jag hatar äktenskapsskillnad, säger HERREN, Israels Gud… (Mal 2:16).

Men jag säger er: den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapet kan brytas genom henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna bryter hennes äktenskap (Matt. 5:32).

Det här inlägget postades i Familj. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skilsmässa – nemas problemas?

  1. Tetra skriver:

    Så det är ok att skilja om någon är otrogen men efter det inte tillåtet att gifta sig med någon annan som har fått uppleva otrohet för det är så jag tolkar texten.

    • AW skriver:

      Bra fråga. Jag bara delar mina funderingar, och i det här fallet min frustration över vår likgiltighet inför skilsmässorna, och menar mig inte ha svar på allt. Men ett försök: En tolkning, som jag personligen ansluter mig till, av Jesu ord i Matteus 5:32 är att han syftar på de illegitima relationer som nämns i 3 Mos 18. Då är det inte otrohet som avses med ”otukt”, och otrohet blir då inte ett giltigt skäl för skilsmässa.

  2. Thomas skriver:

    Vi skulle nog behöva en stramare syn på äktenskap, samt fundera mer och djupare innan vi går in i äktenskapet. Det skadar väl heller inte, att innan ett ev äktenskap försöka bli mentalt vuxen, ta reda på vem man är som människa, och söka gifta sig med någon som man inte bara råkar vara lite kär i utan faktiskt har en hel del värderingar och åskådningar gemensamt med.

Kommentarsfältet är stängt.